Veel gestelde vragen (FAQ)

 

Door onze ervaring hebben wij een aantal vragen hieronder gecategoriseerd en deze voorzien van zo goed mogelijk duidende antwoorden. Mocht er na het doornemen van deze FAQ’s bij u nog vragen zijn. Schroom dan niet en contact ons op Tel: 055-8435311. Onze leaseadviseurs staan tot uw beschikking om uw antwoordt te geven op al uw vragen.

Wat is Financial lease?

Financial Lease is een financiering. Het wordt echter leasing genoemd omdat bij bancaire Financiele Lease het desbetreffende object (de auto) het onderpand vormt voor de financiering. In de praktijk betekent dit dat de klant economisch eigenaar is van de auto. Omdat het een financiering betreft wordt het uiteraard ook gezien als vreemd vermogen binnen uw onderneming, en heeft het invloed op uw solvabiliteit. Uw liquiditeit blijft op peil doordat de investering uitbesteedt wordt.

Voor ondermeer startende ondernemers is Financial lease interessant vanwege de mogelijke investeringsaftrek omdat de auto in economisch eigendom van de klant is en zodoende wordt gezien als investering. Het risico op de restwaarde komt voor rekening van de bezitter.

Financial Lease berekenen?

Bij NeerlandLease bepaalt u zelf uw leaseprijs. Kies uw auto uit onze ruime voorraad en bereken zelf uw maandbedrag voor de Financial lease. U heeft zelf invloed op het te betalen leasebedrag. Lees hieronder hoe de leaseprijs wordt bepaalt.

 

Financial lease berekenen:

Door uw looptijd, slottermijn of aanbetaling te veranderen kunt u zelf uw leaseprijs bepalen.

 

Looptijd

De looptijd van een Financial lease is minimaal 12 maanden en maximaal 60 maanden. Hierbij geldt, hoe langer de looptijd hoe lager het maandbedrag. Dit komt omdat u de financiering aflost over een langere periode. Kiest u dus voor een korte looptijd dan wordt uw maandbedrag hoger.

 

Slottermijn

Om uw Finacial lease te berekenen kunt u het maandbedrag uitsplitsen in twee componenten: rente en aflossing. Maakt u gebruik van een slottermijn dan lost u gedurende de looptijd minder af en schuift u een deel van het gefinancierde bedrag voor u uit om deze aan het einde van de leaseperiode te voldoen. Omdat u gedurende de leaseperiode minder aflost is uw maandbedrag lager. Een slottermijn kan worden toegepast bij auto’s die maximaal vijf jaar oud zijn. Hierbij geldt, hoe jonger de auto, hoe hoger de slottermijn die u kunt toepassen. Het gebruik van een slottermijn is optioneel.

 

Aanbetaling en/of inruil

Bij een Financial lease wordt een deel of de gehele aanschafprijs (excl. BTW) van de auto gefinancierd. Door een deel van de aanschafprijs met eigen vermogen te financieren, en dus niet geheel te financieren met vreemd vermogen, wordt uw maandbedrag lager. Ook inruil van uw “huidige” auto wordt beschouwd als een aanbetaling. De BTW over de aanschafprijs van de auto dient u altijd zelf te financieren omdat u het bedrag terugkrijgt middels uw BTW-aangifte. Bestaat uw bedrijf korter dan drie jaar, dan kan mogelijk een aanbetaling worden gevraagd van ongeveer 20% van de aanschafprijs.

 

Onze leaseadviseurs adviseren u graag vrijblijvend bij het berekenen van uw leaseprijs. Bel 055-8435311 of stuur een mail naar: info@neerlandlease.nl

Hoe wordt de BTW berekend bij een Financial lease?

Omdat u c.q. uw bedrijf de auto zelf aanschaft bij het autobedrijf krijgt u de autofactuur uitgereikt. De BTW op de auto wordt nooit gefinancierd door de leasemaatschappij en dient u dus zelf te voldoen. Per slot van rekening krijgt u de BTW binnen afzienbare tijd weer terug van de belastingdienst middels uw BTW aangifte. Omdat de BTW bij aanschaf van de auto ineeens is voldaan komt er in de verdere leaseperiode geen BTW meer aan te pas. De door u te betalen maandelijkse leaseprijs is vrij van BTW.

Hoe zit het met een aanbetaling?

Er zijn veel vragen rondom aanbetalen bij Financial lease. Wat is nu een aanbetaling precies en hoe werkt het in mijn voordeel?

 

Er zijn twee mogelijkheden.

 

  • U kiest er zelf voor om een aanbetaling te doen
  • De leasemaatschappij vraagt een aanbetaling
  • De leasemaatschappij vraagt een aanbetaling aan startende bedrijven, of bedrijven die door bijvoorbeeld de branche waarin zij actief zijn een verhoogd risico met zich meebrengen.

 

Het voordeel van een aanbetaling is dat uw maandbedrag lager wordt. Inruil van uw “huidige” auto telt ook als aanbetaling. U kunt bij NeerlandLease zowel een bedrijfswagen als een personenauto inruilen (zowel marge als BTW). Als starter kunt u dus gewoon uw privé auto inruilen op een auto van de zaak!

 

Een aanzienlijk lager maandbedrag door een aanbetaling Een aanbetaling zorgt voor een lager maandbedrag omdat de totale waarde van de overeenkomst lager is.

 

Rekenvoorbeeld:

Stel u wilt een auto leasen met een maandbedrag van € 250,- over een looptijd van 60 maanden. Dit komt overeen met een totale waarde van € 12.000,-. Stel u wilt direct € 2.500,- aanbetalen, hierdoor wordt de waarde van de overeenkomst € 9.500. Het maandbedrag zal dan aanzienlijk dalen, en wel naar 197,- per maand!

 

Gemakkelijke acceptatie door een aanbetaling

Een ander voordeel is de aanzienlijk verbeterde acceptatie van een aanvraag. Omdat door een aanbetaling de financiële risico’s lager worden (de totale waarde is immers verlaagd). Daarnaast blijft de auto het enige onderpand voor de Financial Lease overeenkomst. De auto blijft in ons vorige voorbeeld  € 12.000,- waard maar het risico binnen de overeenkomst wordt gelopen over € 9.500. Een overwaarde in de dekking dus. Hebt u onverhoopt toch een afwijzing gekregen op een Financial Lease aanvraag dan is een aanbetaling vaak een goede optie om toch een acceptatie te krijgen.

Wat is een slottermijn?

De slottermijn is het bedrag dat nog open staat aan het einde van de looptijd van uw contract. Over dit bedrag betaalt u tijdens de looptijd geen aflossing. De maximale slottermijn wordt bepaald aan de hand van de door ons vooraf bepaalde  economische restwaarde van de auto aan het einde van de looptijd. U betaalt de slottermijn samen met uw laatste maandtermijn en u kunt deze bij het afsluiten van de lease naar wens aanpassen.

 

Bij een combinatie van tussentijds inlossen en het gebruik van een slottermijn behaalt u een tweetal voordelen. Door het gebruik van een slottermijn heeft u over de gehele looptijd een lager maandbedrag. Door een lager maandbedrag heeft u de mogelijkheid wat extra aan de kant te leggen waarmee u op een bepaald moment, bijvoorbeeld einde van het jaar, een extra inlossing doet. Deze tussentijdse inlossing wordt in eerste instantie gebruikt om uw slottermijn af te bouwen. Door de tussentijdse inlossing verandert u lagere maandlast niet maar creëert u wel een overwaarde in uw Financial lease tegen het einde van de looptijd. Deze overwaarde kunt u dan weer gebruiken bij het inruilen van uw huidige auto tegen een nieuwe auto welke u dan weer aan kunt schaffen middels een Financial lease overeenkomst.

Wanneer ben ik eigenaar van de auto?

Het begrip eigenaar bij een Financial lease is tweeledig. Er moet namelijk onderscheid worden gemaakt tussen het juridisch- en het econimisch eigendom. De leasemaatschappij is juridisch eigenaar van de leaseauto, de leaserijder heeft het economische eigendom van de auto. Dit betekent dat de leaserijder het economisch risico draagt voor de restwaarde van de auto na de leaseperiode. Is de restwaarde hoger dan verwacht dan komt dit ten goede aan de leaserijder en vice versa. Tevens is de leaserijder verantwoordelijk voor de verzekering, wegenbelasting en onderhoud van het voertuig gedurende de looptijd van de lease.

 

U bent eigenaar vanaf het moment dat u de eerste termijn heeft betaald. De auto staat ook debet bij u op de bedrijfsbalans en de financiering credit ertegenover. Nadat u uw laatste leasetermijn ( en eventueel slottermijn) hebt voldaan wordt u naast economisch eigenaar ook juridisch eigenaar. U hebt dan het volledige eigendom van de auto.

Ik heb een auto in te ruilen kan dat?

Ja, dat kan. Uw huidige eigen auto kunt u inruilen op de leaseauto van uw keuze. Aan de hand van door u te verstrekken gegevens van uw eigen auto zal de leverancier van de auto u een indicatie geven van de inruilwaarde. Uw “huidige” auto gebruikt u op deze manier als een aanbetaling op de nieuwe leaseauto. Gevolg hiervan is dat u een lager bedrag zal financieren en dus een lager maandelijks leasebedrag betaald.

 

Voordelen inruil eigen auto:

  • u bent direct van uw “huidige” auto af en voorkomt dubbele lasten
  • u hoeft minder te financieren en dus wordt uw maandbedrag lager
  • voor starters (die altijd een aanbetaling moeten doen) biedt inruil de mogelijkheid om de eigen auto aan te wenden als aanbetaling. Zodoende kan toch een leaseauto worden verkregen.

Staan de maandelijkse termijnen vast?

Ja. Bij het indienen van uw leaseaanvraag kunt de duur van het contract (aantal jaren) en de hoogte van de maandelijkse termijnen zo bepalen dat het voor u het beste aansluit op de gewenste situatie.De berekende maandtermijn zal gedurende de looptijd constant hetzelfde zijn en is niet afhankelijk van het aantal kilometers dat u op jaarbasis rijdt.

Bij een Financial lease kunt u bij aanvang van de lease uw maandtermijnen verlagen door gebruik te maken van een slottermijn aan het eind van de lease. U kunt ook kiezen voor een lease zonder slottermijn waardoor uw maandtermijnen hoger zullen zijn.

Waar op te letten bij het uitzoeken van een leaseauto?

Waar dient u op te letten bij het uitzoeken van uw leaseauto. Hier volgen een aantal tips!

 

Operational lease of financial lease

Welke leasevorm het best past bij uw situatie hangt af van verschillende factoren. Operational lease gedraagt zich als een soort langdurige huur waarbij alle kosten voor de auto verdisconteerd zijn in een vast maandbedrag. Het biedt u gemak en comfort, maar u wordt geen eigenaar van de auto. Daarentegen wordt u bij financial lease wél eigenaar. Daarom kunt u profiteren van een aantal interessante fiscale faciliteiten. Financial lease is feitelijk een zakelijke financiering met de auto als onderpand. De aanschafprijs van de auto wordt gefinancierd, maar zaken als reparatie, onderhoud, verzekering, belasting, enz. regelt u zelf.

 

Een nieuwe of een jong gebruikte leaseauto uitzoeken

Het voordeel van een nieuwe auto is dat u hem kan samenstellen zoals u hem hebben wilt. Dus in de exacte uitvoering en voorzien van de juiste opties en accessoires. Prettig is ook dat de auto de komende jaren fabrieksgarantie heeft. Nadelig aan een nieuwe auto kan de soms wat langere levertijd zijn (tenzij uit voorraad leverbaar). De keuze voor een jong gebruikte auto (max. 9 jaar oud) is vaak financieel gedreven. De auto is simpelweg goedkoper in aanschaf. Aangezien u bij een financial lease de aanschafprijs financiert betekent dit direct een financieel voordeel bij een leaseauto uitzoeken.

 

Catalogusprijs

Allereerst is van belang welk leasebudget u heeft en daarmee wat voor leaseauto u kunt uitzoeken. Als starter is er meestal een beperkt leasebudget beschikbaar en komt men al snel uit bij auto’s zoals de Volkswagen Polo, Renault Clio, Skoda Fabia en dergelijke. Dit zijn prima auto’s om te rijden met een beperkt leasebudget. Ook als u een hoger leasebudget heeft om een leaseauto uit te zoeken, is het van belang om te bepalen hoe hoog de cataloguswaarde van de leaseauto mag zijn, aangezien deze

ook van invloed is op de fiscale bijtelling.

 

Fiscale bijtelling

Als u een auto van de zaak rijdt krijgt u waarschijnlijk te maken met de fiscale

bijtelling. Indien u de leaseauto ook voor privédoeleinden gaat gebruiken, merkt de belastingdienst de leaseauto aan als verkapte vorm van loon en dient u hierover belasting te betalen; dit heet de fiscale bijtelling. Afhankelijk van de cataloguswaarde van de leaseauto is deze bijtelling hoger of lager. Daarnaast zijn er verschillende tarieven die gebaseerd zijn op de CO2 uitstoot van uw leaseauto.
Gaat u een leaseauto uitzoeken? Onze leaseadviseurs staan voor u klaar om u te informeren.

Bel 055-8435311 of stuur een email naar info@neerlandlease.nl

Zakelijk leasen of kopen?

U gaat uw auto zakelijk gebruiken, maar wat is voordeliger? De auto lease of kopen.

 

Kopen zakelijk:

Wanneer u een auto zakelijk koopt bent u in één klap een hoop geld (liquiditeit) kwijt. Deze gelden kunnen in een toekomstig tijdstip niet ingezet worden voor uw onderneming maar zitten op dat moment vast in uw auto. Hierdoor kunt u een investeringsslag t.o.v. uw concurrentie mislopen. Door het missen van deze invessteringsslag kunt u een hoop toekomstige omzet en nieuwe clientele mislopen.

 

Leasen zakelijk:

Wanneer u een auto zakelijk leaset dan houdt u uw huidige liquiditeit in stand. Deze liquiditeit kunt u dan aanwenden voor het aangaan van andere investeringen waarmee u verder omzet groei kunt bewerkstelligen. Tevens houdt u liquiditeit om eventueel andere markten aan te boren dan waarin u op dit moment werkzaam bent. Door middel van Financial lease maakt u bedrijfsgroei mogelijk en verbeterd u de exposure van uw huidige status als onderneming. Door vernieuwing van uw wagenpark verbeterd u de uitstraling van uw onderneming. Tevens kunt u op de onderhoudskosten van uw wagenpark besparen doordat u beschikt over jongere auto’s met minder kilometers.

 

Wat is goedkoper?

Een auto leasen of kopen, wat is goedkoper? Deze vraag wordt vaak gesteld. Is hier een eenduidig antwoordt op te geven? Wij denken van niet. Wanneer u een auto middels een Financial lease aanschaft betaald u over de looptijd van de Financial lease een rente. Hierdoo zult u in absolute bedragen altijd meer betalen dan wanneer u de auto contant aanschaft. Vanuit dit oogpunt is contant aankopen dus de goedkopere optie. Maar een contante aankoop betreft een flinke aanslag op uw liquiditeitssaldo. Waardoor u beperkt wordt om in uw bedrijf te investeren. Stel dat u door de contante aankoop van de auto een mogelijke bedrijfsgroei in de weg staat en daardoor een behoorlijke toekomstige omzet ziet verdampen. Dan rijst de vraag, wat is nu goedkoper. Als u de auto geleaset had en u had de mogelijkheid gehad om uw bedrijf verder te laten groeien, dan was waarschijnlijk het rendement op de bedrijfsinvestering groter geweest dan de toekomstige rente op de Financial lease. In dit geval was dus leasen van de auto, de goedkopere cq betere optie geweest. Als ondernemer sta je elke keer weer voor keuzes en welke keus de beste is geweest, zal de toekomst uit wijzen. Zo zien wij het ook in het geval van leasen of kopen, u als ondernemer maakt de keuze wat op dat moment het beste bij u past. Wij zullen u zo goed mogelijk adviseren in uw keuze.

Welke kosten heb ik naast mijn Financial lease?

Financial lease houdt in dat de auto van uw keuze voor u wordt gefinancierd. Alle overige kosten die verbandhouden met het bezitten van een auto zijn voor uw rekening. Maar met welke vaste- en variabele kostenposten dient u rekening te houden?

 

Vaste kosten:

 

  • Verzekering:

Elke auto moet minimaal voorzien zijn van een wettelijke aansprakelijkheids verzekering (WA). Voor een nieuwe auto kunt u echter het beste een all-risk verzekering (WA + casco) afsluiten. Dit is de meest uitgebreide vorm voor een autoverzekering. De consumentenbond adviseert na ongeveer drie jaar over te stappen naar een minder uitgebreide autoverzekering. Uiteraard moet u zelf de afweging maken hoe waardevol uw auto voor u is en of u een eventueel verlies door eigen schuld financieel aan kan.

 

  • Motorrijtuigenbelasting:

De motorrijtuigenbelasting is een houderschapsbelasting. Zolang een kenteken op uw naam                   staat moet u deze belasting betalen.

In 2017 is de motorrijtuigenbelasting voor alle personenwagens 2 procent omlaag gegaan. Voor plug-in hybride blijft tot en met 2018 een korting van 50 procent in stand. Vanaf 2019 worden deze 100 procent aangeslagen, maar dan geeft de Belastingdienst wel een korting van 300 euro op deze semi-elektrische wagens.

In hetzelfde jaar ga je veel meer betalen als je een dieselauto rijdt die meer dan 5 mg fijnstof/km uitstoot. Die krijgen motorrijtuigen boetes toegekend van 15 procent inclusief de opcenten. Dit zou per auto kunnen oplopen tot 225 euro extra wegenbelasting

 

  • Onderhoud carrosserie & diversen:

Dit is een stelpost voor onderhoud carrosserie (bv. wasbeurten, poetsmiddelen en lakstiften) en diversen (bv. lidmaatschap Wegenwacht). Indicatief kunt u circa € 250 per jaar rekenen voor deze post.

 

Variabele kosten:

 

  • Brandstof:

De brandstofkosten zijn afhankelijk van het brandstofverbruik en de brandstofprijs. Het gehanteerde brandstofverbruik is een inschatting van het praktijkverbruik.

 

  • Reparatie en onderhoud:

Het betreft hier de te verwachten kosten voor servicebeurten en reparaties.

 

  • Banden:

De kosten voor banden worden bepaald door de bandenmaat, de bijbehorende prijs en de levensduur van de band.

Wat gebeurt er aan het einde van de leaseperiode?

Bij een Financial lease is de auto na betaling van de laatste maandtermijn (en na betaling van uw eventuele slottermijn) volledig uw eigendom. U krijgt het overschrijvingsbewijs (Tenaamstellingscodes) toegestuurd en daarmee krijgt u het volledige eigendom van de auto en staat het u vrij om ermee te doen wat u wilt. Doorrijden, verkopen of doorleasen. Wilt u doorleasen dan dient u het tijdig aan NeerlandLease aan te geven.

Hoe werkt het aanvraagproces?

Het offerte- en acceptatieproces van uw aanvraag verloopt als volgt:

 

  • Heeft u een auto gevonden in onze grote autovoorraad, dan vraagt u eenvoudig en kosteloos een leaseofferte aan middels het online aanvraagformulier;
  • Binnen 2 werkdagen ontvangt u ons leasevoorstel;
  • Na acceptatie kan de leasemaatschappij met de definitieve leveringsfactuur de driepartijen-leaseovereenkomst tussen u als klant, de leverancier van de auto, en de financier opstellen;
  • Nadat deze overeenkomst is ondertekend en geretourneerd aan de leasemaatschappij, vergezeld van (kopieën van) de relevante eigendomsbewijzen, zal uitbetaling door de leasemaatschappij aan de leverancier plaatsvinden;
  • De leverancier dient het originele overschrijvingsbewijs te zenden aan de leasemaatschappij die het onder zich zal houden totdat de lease periode is afgerond, waarna u het bewijs ontvangt en daarmee ook juridisch eigenaar wordt van de auto.

Criteria voor acceptatie?

De criteria voor een onderneming om een leasevoorstel te verkrijgen zijn de volgende:

  • Een bestaande eenmanszaak, VOF, maatschap, BV of NV;
  • Inschrijving register Kamer van Koophandel
  • Een eenmanszaak, maatschap, VOF, BV of NV moet indien gevraagd recente jaarcijfers kunnen overleggen;
  • Een te financieren som vanaf € 2.500;
  • Een startende onderneming (< 3mnd ) kan gevraagd worden een aanbetaling te doen ter dekking van het risico van ca. 8% van de koopprijs van de auto ex btw;
  • Heeft u een terechte negatieve BKR notering dan kunnen wij helaas geen leasevoorstel uitbrengen. Mocht de BKR notering niet terecht zijn doordat deze inmiddels is hersteld of afgemeld dan zijn er wellicht mogelijkheden;

Vormt een BKR-codering een probleem?

Een BKR-codering uit het verleden hoeft geen probleem te zijn, als het maar is opgelost. Bij een nog lopende codering kunnen wij helaas niets betekenen.

Checklist benodigde informatie?

De volgende informatie is uiteindelijk nodig om het gehele aanvraagproces tot aan de overeenkomst te kunnen doorlopen:

 

Informatie inzake de auto:

  • Omschrijving auto, of koopofferte of leveringsfactuur;
  • Aanschafprijs excl. BTW;
  • NAW-gegevens leverancier auto.

 

Informatie inzake het lease arrangement:

  • Te financieren bedrag (maximaal de aanschafprijs excl. BTW);
  • Eventueel: hoogte slottermijn;
  • Looptijd in maanden (12-60 maanden).

 

Uw bedrijfsgegevens:

  • NAW en contactgegevens;
  • KvK-nummer;
  • Bankrekeningnummer (i.v.m. automatische incasso).

Auto aanschaffen privé of zakelijk?

Auto aanschaffen in privé of zakelijk? Wanneer is welke optie het voordeligst? En hoe zit het met het grijs kenteken, verzekeringen en met de bijtelling?

 

Privéauto of auto van de zaak

Als ondernemer kunt u ervoor kiezen om de auto op naam van de zaak of op privé naam te zetten Beide mogelijkheden hebben hun voor- en nadelen. Bij deze keuze spelen verschillende factoren een rol, zoals cataloguswaarde en het aantal kilometers dat u voornemens bent te gaan rijden. Voor het maken van een keuze dient u een overwogen beslissing te nemen. U kan dit niet zomaar weer terugdraaien.

 

Auto van de zaak

Het zakelijk hebben van een auto heeft als voordeel dat u alle kosten van de auto als zakelijke onkosten kunt boeken. Bij aanschaf van een auto is de teruggave van de BTW al een behoorlijke post. Maar ook brandstof, verzekering, onderhoud, afschrijving, de rente van de Financial lease, etc. zijn allemaal aftrekbare kosten. U dient wel uw brandstofbonnen te bewaren en per zakelijke rekening te betalen om een en ander aannemelijk te maken. Een brandstofpas is hierbij een erg handig hulpmiddel. De bijtelling is fors en vrijwel onontkoombaar. Per jaar mag u 500 kilometer privé rijden, daarboven geldt de volledige bijtelling.

 

BTW Bijtelling voor privégebruik auto

Indien u een zakelijke auto ook privé rijdt (meer dan 500 km) dient u eenmaal per jaar een BTW-bijtelling te doen bij de BTW-aangifte. U betaalt ook BTW over het werkelijke privégebruik. Om dit privégebruik te bepalen moet u een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Op basis van deze kilometeradministratie bepaalt u de verhouding tussen het zakelijk gebruik en het privégebruik. Middels deze verhouding kunt u dan de BTW aan het einde van het jaar verrekenen. Houdt u geen kilometeradministratie bij voor het privégebruik van de auto. Dan dient u jaarlijks 2,7% van de cataloguswaarde van de auto op te voeren als BTW bijtelling.

 

Vaak vergeten: gevolg voor de bedrijfswinst

Indien u een auto privé rijdt en kilometers declareert, zijn alle kosten privé. Hierdoor maakt u zakelijk meer winst, en daar betaalt u meer inkomstenbelasting over.

 

Auto in privébezit

Als u uw auto in privé-eigendom houdt, dan mag u € 0,19 per gereden zakelijke kilometer in aftrek brengen van uw winst. Hierdoor bespaart u in de te betalen belasting over de winst. Woon-werkverkeer hoort overigens ook bij de zakelijke kilometers. Indien u ogenschijnlijk veel kilometers declareert op uw bedrijf dan kan de fiscus besluiten dat de auto beschouwd zal worden als een bedrijfsauto. Dit komt van de stelregel dat u volgens goed ondernemerschap dient te handelen. Een stelregel is dat als u 90% van de kilometers zakelijk rijdt dat dan de auto tot het bedrijf dient te behoren.

 

Gevolgen privéauto voor de BTW

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen BTW aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de BTW op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij moet u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het totaal aantal gereden kilometers op jaarbasis. Uit een rittenadministratie moet dan blijken welke kilometers privé en welke zakelijk waren.

 

Omslagpunt voor privé of zakelijke auto

Het omslagpunt voor het maken van een keuze is een rekensom. Dat verschilt per auto, uw inkomen en het aantal gereden kilometers. Het is raadzaam om uw accountant voor te laten rekenen wat in uw geval de beste keuze is.

Waar moet een kilometerregistratie aan voldoen?

Een controleerbare en sluitende rittenregistratie is voldoende bewijs voor de Belastingdienst. De belastingdienst stelt bepaalde eisen aan een kilometerregistratie.

 

Als volgt:

  • het kenteken van de auto
  • het merk van de auto
  • het type van de auto
  • de ritgegevens, een rit is de enkele reisafstand tussen 2 adressen
  • de periode waarin u de auto tot uw beschikking hebt.

 

Een kilometerritregistratie moet vervolgens controleerbaar zijn. De Belastingdienst noemt hier de volgende punten die uw ritregistratie controleerbaar maken:

 

  • elektronische routeplanners
  • orderbriefjes
  • garagenota’s
  • kantooragenda’s

 

U wordt gevraagd zowel de rittenregistratie, als de controlemiddelen tot en met vijf jaar na afloop van het kalenderjaar te bewaren. De Belastingdienst kan er bij een controle om vragen.

De Belastingdienst kan naast de rittenregistratie en de aanvullende informatie ook gebruik maken van andere gegevens om uw rittenregistratie te controleren. Zo worden er gegevens van het Centraal Justitieel Incasso Bureau gebruikt (boetes). Ook worden flitsauto’s ingezet om te controleren bij bijvoorbeeld grensovergangen bij pretparken of tijdens schoolvakanties.

 

Gebruik van een Blackbox

Een blackbox kan ook dienen als bewijs. Een voorwaarde is dat elke afzonderlijke rit terug te vinden moet zijn in de schriftelijke rapportage. Een black box mag verder niet uitgeschakeld kunnen worden. Bij een black box moet u zelf aangeven of het om een zakelijke rit of een privérit gaat. Net als bij een handmatig bijgehouden rittenregistratie is daarom een relatie met andere bescheiden (zoals agenda’s) nodig.

Betaal ik bijtelling voor een bedrijfswagen?

In principe gelden voor bedrijfswagens dezelfde regels voor de bijtelling als bij personenauto’s. Allereerst verstaan we onder naam bedrijfswagen hetzelfde als grijs kenteken auto’s, dit zijn auto’s onder de 3.500 kg, waarop een personenautorijbewijs B van toepassing is.

 

Als er sprake is van privé gebruik van de bedrijfswagen, dan geldt de reguliere bijtelling. Vervelend hiervan is dat de bijtelling geldt over de oorspronkelijke consumentenprijs, het bedrag incl. BTW en BPM! Een optie voor de berijder is om, net als bij personenauto’s, een “verklaring van geen privegebruik” aan te vragen. Echter, hier geldt dan vervolgens een maximum van 500 prive-kilometers per jaar en de eis van een uitgebreide rittenadministratie. Dit is vooral voor berijders van grijs kentekenauto’s, die vaak en veel voor verschillende korte ritten worden gebruikt, ondoenlijk. Er zijn echter mogelijkheden om geen bijtelling te hoeven betalen en ook geen rittenadminstratie bij te hoeven houden.

 

Hieronder een aantal uitzonderingsregels:

 

Bedrijfswagen uitsluitend geschikt voor goederenvervoer

Als een bedrijfswagen (vrijwel) uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen, dan is de bijtelling 0%. Dit kan zijn omdat er geen ruimte is voor passagiers. Denk daarbij aan een auto die alleen een passagiersstoel heeft en voor de rest geheel gevuld is met gereedschappen. Het kan ook zijn dat de auto te vies is (of een vieze geur heeft) om voor privédoeleinden te gebruiken.

 

Bij het tot stand komen van deze uitzondering is met name gedacht aan bestelauto’s met slechts één stoel. In mei 2009 besliste de Hoge Raad al dat een heel grote bestelauto van een bloemist, voorzien van specifieke inrichting en met meerdere zitplaatsen, in aanmerking kwam voor deze uitzondering. Ook is er een uitspraak over een grote bestelauto (verlengd en verhoogd, zodat deze niet op normale parkeerplaatsen en in parkeergarages past) van een vloerbedekkinglegger. Ook in die situatie gold het vaste bijtellingspercentage niet, ook al had de auto twee zitplaatsen. Inmiddels begint er ook jurisprudentie te komen over kleinere bestelauto’s. Uit deze rechtspraak ontstaat het beeld dat de uitzondering voor specifieke bestelauto’s ruimer toepasbaar is dan alleen voor grote bestelauto’s of bestelauto’s met slechts één stoel. Wel is dan vereist dat de tweede stoel noodzakelijk is voor een bijrijder voor hulp bij laden en lossen of dat de bestelauto is voorzien van specifieke inrichting c.q. wordt gebruikt voor specifieke doeleinden. Wordt de bestelauto die vrijwel uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer toch voor privédoeleinden gebruikt, dan geldt een bijtelling van het aantal privékilometers x de werkelijke kilometerprijs.

 

Doorlopend wisselend gebruik

In de situatie dat een bedijfswagen doorlopend en afwisselend door twee of meer werknemers wordt gebruikt, is de werkgever een eindheffing van € 300,- per auto per jaar verschuldigd. Bij de werknemer vindt dan geen bijtelling plaats. Een voorbeeld hiervan is een installatiebedrijf met tien werknemers en vijf bedrijfswagens. Werknemer A neemt een bedrijfswagen op maandagmorgen mee voor een klus en vervolgens neemt werknemer B de auto weer mee voor een andere klus Op dinsdag wordt de auto weer weer meegenomen door werknemer C enzovoort.

 

Vereenvoudigde rittenregistratie

Als u voor uw werkzaamheden veel ritten op een dag maakt dan kan het lastig zijn om een sluitende rittenregistratie bij te houden. In die situatie mag u – onder voorwaarden – een vereenvoudigde rittenregistratie bijhouden. Naast de vereenvoudigde rittenregistratie moeten de zakelijke adressen blijken uit de (project)administratie van de werkgever. Verder moet de afspraak schriftelijk tussen werknemer en werkgever worden vastgelegd. Tot slot is privégebruik tijdens lunch- en werktijd verboden.

Bijtelling, hoe werkt het en wat gaat er veranderen?

In Nederland kennen we op dit moment 2 bijtellingscategorieën namelijk: 22% voor auto’s met uitstoot, 4% voor auto’s zonder uitstoot. Hoe de verschillende bijtellingscategorieën in het verleden, nu en hoe deze zich in de toekomst ontwikkelen hebben we overzichtelijk voor u uiteengezet in de onderstaande tabel.

 

Bijtelling:

 

CO2-uitstoot                                   2015      2016      2017*    2018*    2019*    2020*
Nul-emissie: 0 g/km                      4%         4%         4%         4%         4%         4%

Plug-in hybrid 1-50 g/km             7%         15%       22%       22%       22%       22%

Zuinig: 51-82 g/km**                    14%       21%       22%       22%       22%       22%

Overig: 83-106 g/km**                 20%       21%       22%       22%       22%       22%

Meer dan 106g/km**                   25%       25%       22%       22%       22%       22%

* percentages zijn onder voorbehoud en kunnen nog wijzigen.

** Tot en met 2015 zijn de categorieën anders ingedeeld: 51-82 g/km bijtelling 14%, 83-110 g/km bijtelling 20%, > 110 g/km bijtelling 25%

 

Bijtellingsontwikkeling oplaadbare hybride auto’s:

Volledig Elektrische auto’s scoren in 2017 4% bijtelling en blijven vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Plug-in hybrides  (minder dan 50 gram CO2) gaan sinds 2017 vallen onder: 22% procent bijtelling en gehalveerde motorrijtuigenbelasting.

Vanaf 2019 worden elektrische auto’s boven de 50.000 euro ook voor 22 procent aangeslagen; waterstofauto’s niet.

 

Bijtelling occasions:

Schaft u een jonge occasion aan dan kunt u gebruikmaken van de 0% bijtelling welke rust op de occasion vanaf het moment eerste tenaamstelling internationaal. De 0 % bijtelling is maximaal 5 jaar geldig vanaf het moment eerste tenaamstelling internationaal.

VB: we nemen een occasion met een datum eerste toelating van februari 2013 met 0% bijtelling. U kunt dan gebruiken maken van de 0% bijtelling tot februari 2018.  De auto valt vanaf februari 2018 terug naar het dan geldende bijtellingspercentage. Voor meer informatie neem contact op middels onze contactpagina, of bel 055-8435311

Fiscaal juridische aspecten van de Financial lease?

Bij het aangaan van een Financial leaseovereenkomst wordt u economisch eigenaar van de auto. De auto wordt als activa op uw balans opgenomen en er kan fiscaal op worden afgeschreven. In geval van Financial lease bent u na betaling van de laatste leasetermijn ook juridisch eigenaar.

 

De leverancier van de auto rekent bij levering van een auto BTW over de koopprijs. De leverancier factureert aan u als klant dan ook altijd de koopprijs vermeerderd met de BTW. De Financial leasemaatschappij betaalt de factuur exclusief BTW (verminderd met een eventueel door u gedane aanbetaling of inruil) aan de leverancier en wordt zodoende de juridisch eigenaar van de auto. U draagt het economisch risico van de auto en derhalve wordt u ecnomisch eigenaar.

 

Bij Financial lease is de BTW over de koopprijs bij aanvang bekend. De betaalde BTW kunt u via uw aangifte omzetbelasting na de aankoop terugvorderen van de belastingdienst.

 

Voor BTW-behandeling en -betaling zijn er verschillende opties:

 

U ontvangt van de leverancier van de auto een factuur en betaalt de BTW als aanbetaling aan de leverancier. De Financial leasemaatschappij betaalt het restantbedrag aan de leverancier en verkrijgt middels een driepartijenovereenkomst tussen de klant, leverancier en leasemaatschappij het juridisch eigendom.

 

Indien de klant niet BTW-plichtig is, zoals bijvoorbeeld overheden en BTW-vrijgestelden, dan is de BTW voor deze partijen niet aftrekbaar. De Financial leasemaatschappij financiert in deze uitzonderingsgevallen soms de BTW mee. vooraf. Er wordt dan in andere woorden 121% van de netto aanschafprijs gefinancierd.

Hoe werkt de fiscale afschrijving?

Als het leasecontract kan worden aangemerkt als Financial lease wordt u door de fiscus gezien als eigenaar van de auto. De auto activeert u op uw balans. De aanschafprijs is normaliter exclusief BTW, omdat deze BTW teruggevraagd kan worden. Dit geldt ook voor ondernemers die de BPM bij de aanschaf van een auto kunnen terugvragen. BPM behoort uitsluitend tot de te activeren kostprijs als deze niet kan worden teruggevraagd. De bijbehorende schuld (de contante waarde van alle leasetermijnen) wordt op de passiva-zijde van de balans opgenomen. Vervolgens kunt u jaarlijks op de auto afschrijven. Ook de rente in de periodieke leasetermijnen is aftrekbaar.

 

De investeringsaftrek is een extra aftrekpost en wordt daarom niet in mindering gebracht op de aanschafprijs. Vervolgens moet een inschatting worden gemaakt van de vermoedelijke gebruiksduur en de restwaarde. De gebruiksduur zal sterk afhangen van het soort onderneming en de vraag hoe intensief de auto wordt gebruikt.

 

Het verschil tussen de aanschafprijs en de restwaarde wordt vervolgens in gelijke delen verdeeld over de gebruiksduur. Het versnellen van de afschrijving door op basis van een vast percentage van de boekwaarde af te schrijven is slechts in uitzonderingssituaties toegestaan. Wel bestaan er afwijkende afschrijvingsstelsels voor bepaalde bedrijfsmiddelen of groepen ondernemers.

Hoe werkt de investeringsaftrek?

De investeringsaftrek is een bedrag dat u kunt aftrekken van de winst als u hebt geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen. Door de investeringsaftrek wordt uw winst lager en betaalt u dus minder belasting. De kans is groot dat u als (startende) ondernemer van deze regelingen kunt profiteren. Er zijn 3 soorten investeringsaftrek mogelijk:

 

  • de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek;
  • de energie-investeringsaftrek;
  • de millieu-investeringsaftrek.

 

Wanneer kunt u investeringsaftrek toepassen?

U hebt recht op investeringsaftrek als u in 2017 voor meer dan € 2.300,00 investeert in bedrijfsmiddelen. U investeert in een bedrijfsmiddel in het jaar waarin u het koopt en dus een betalingsverplichting aangaat. Deze extra aftrek staat helemaal los van de boekwaarde van het bedrijfsmiddel en het bedrag van de afschrijving en beïnvloedt deze dus niet. De bovengrens ligt op € 312.176,00. Bij een totaal investeringsbedrag per jaar boven dit bedrag geldt geen investeringsaftrek meer.

Voor de Automotive branche zijn onderstaand de belangrijkste uitzonderingen opgesomd:

  • Op auto’s met geel kenteken (die niet bestemd zijn voor het beroepsvervoer) krijgt u geen investeringsaftrek;
  • Er geldt geen investeringsaftrek voor auto’s die worden verhuurd aan derden;
  • Er geldt geen investeringsaftrek voor transacties tussen huisgenoten, tussen ouders en kinderen en voor transacties tussen een B.V. en haar aandeelhouders die meer dan 1/3 belang hebben.

Een voorbeeld:

U schaft een bedrijfsauto aan voor EUR 10.000,00 ex BTW dan heeft u eventueel in 2017 recht op EUR 2.800,00 investeringsaftrek.

Zoek in onze voorraad lease auto’s